Fotóiskola
Fotóinfó
Ajánlott M42-es objektívek: Link
Némi gyakorlatot szereztem mert idõnként használom a RAW formátumot. Egy árnyoldala van hogy mérete sokszorosa lesz a JPG-nek és ennek megfelelõen türelempróbálóan "szuttyog" a mentéssel. Ajánlani tudom hozzá a Raw Therapee (free) szoftvert, nekem "bejött". Mivel a RAW még feldogozatlan nyersanyag (egyfajta "digitális negatív") a felkínált lehetõségekkel szinte másodszor fényképezed le a témát mert úgy alakítod a képet ahogy Neked tetszik és nem ahogy a géped teszi gyári paramétereket követve. Szép képeket lehet kidolgozni a RAW nyersanyagból, sokszor ugyanazzal a képel is teljesen más hatást elérve. Sajnos van egy abszolut leküzdhetetlen probléma. Ami a Te monitorodon kirobbanóan szép látvány, nem tudható miként jelenik meg másutt és milyen benyomást kelt nézõjében. Ahány szem annyiféle látásélesség, szín és kontrasztérzékelés; ahány monitor annyiféle geometriai beállítás/torzulás, szín és kontrasztkezelés. Valójában csak mûszer tudja pontosan megítélni az objektív valóságot. Az emberi látás eleve fizikailag szubjektív (nem mellesleg még lelkileg is, mert van aki a kékes színhõmérsékletet kedveli van aki a sárgásat) nem tudható mit és hogyan fog látni mert a továbbított kép megjelenítése nagyon függ a monitorok sokféleségérõl. A digitális fotózás elsõ lépése a képrögzítés, második lépése a számítógépes képfeldolgozás. Elsõdleges a fotózás hogy jó minõségû képadatokhoz jussunk. Bár sok helyet foglal, erre legalkalmasabb a RAW mentés, a lencsérõl begyûjtött de még feldolgozatlan nyersanyag eltárolása (bár ez is torzul amikor az objektívrõl beérkezõ "analóg" jeleket a szenzorok digitalizálják, hasonlóan a hangfelvételek veszteségeihez). Aki nem akar "RAW pepecselni", ahogy Nyuli javasolta- használja a TIFF mentést mert kész képet ment el, de az is hosszabb ideig elbabrál és memóriaigényesebb mint a JPG
Ha a helyfoglalás probléma, megemlítem a PNG is jobb a JPG mentésnél (próbáljátok ki - ha szövegbeillesztéssel feliratoztok egy képet, a JPG életlenné teszi a betûket a PNG még nem)
Végül, a képfeldolgozó szoftverek is jelentõs eltéréseket produkálnak ugyanazon képen ugyanazon eljárásokkal. Tehát a legmegfelelõbb szoftvert is ki kell választani egy adott képhez, én egyidejûleg különféle szoftvereken paralel formálom a képeket. Ami az egyikkel gyengusz, a másikkal még lehet jó is
Egyúttal, ha mód van rá, nem árt több különbözõ monitoron is figyelni a kép változásait.
Palui a "hódkép" szép lett akár Nyuli madárkái, az ilyen jó képekhez nem is szabad hozzányúlni GRAT
Ui: én már jó ideje elkülönítem a tudományos feldolgozásra és bemutatásra szánt a fotózást mert eszerint kell elõkészülni gépekkel, objektívekkel és egyéb eszközökkel. Az elõbbi elemzésre alkalmas "technikai anyag", mérésre tanulmányozásra kimerevített idõszelet. Az utóbbi már-már "festészet" mely átadja a helyszín pillanatnyi hangulatát és/vagy elgondolkodtatja a nézõt, úgy vélem ilyenkor néha még zavaró is lehet a pengeéles részletgazdag környezet
Ez pld. a fotoversenyen bemutatott képeitek megítélését is meghatározza mert van ami technikailag tökéletes és van ami "mûvészileg" hat de olykor a technikai tökéletesség "lerontja" a hangulati hatást

Ha a helyfoglalás probléma, megemlítem a PNG is jobb a JPG mentésnél (próbáljátok ki - ha szövegbeillesztéssel feliratoztok egy képet, a JPG életlenné teszi a betûket a PNG még nem)
Végül, a képfeldolgozó szoftverek is jelentõs eltéréseket produkálnak ugyanazon képen ugyanazon eljárásokkal. Tehát a legmegfelelõbb szoftvert is ki kell választani egy adott képhez, én egyidejûleg különféle szoftvereken paralel formálom a képeket. Ami az egyikkel gyengusz, a másikkal még lehet jó is

Egyúttal, ha mód van rá, nem árt több különbözõ monitoron is figyelni a kép változásait.
Palui a "hódkép" szép lett akár Nyuli madárkái, az ilyen jó képekhez nem is szabad hozzányúlni GRAT

Ui: én már jó ideje elkülönítem a tudományos feldolgozásra és bemutatásra szánt a fotózást mert eszerint kell elõkészülni gépekkel, objektívekkel és egyéb eszközökkel. Az elõbbi elemzésre alkalmas "technikai anyag", mérésre tanulmányozásra kimerevített idõszelet. Az utóbbi már-már "festészet" mely átadja a helyszín pillanatnyi hangulatát és/vagy elgondolkodtatja a nézõt, úgy vélem ilyenkor néha még zavaró is lehet a pengeéles részletgazdag környezet

+ nem árt egy 1TB-os adattároló a képfeldolgozót tartalmazó gépben, és egy 40TB-os a biztonsági másolatoknak

Köszi Nyuli, akkor megismerkedem a RAW-val
Szerencsére van olyan lehetõség is, hogy RAW+JPG-ben fényképez, így ha nincs kedvem utófeldolgozni, megmarad a megszokott...

Szerencsére van olyan lehetõség is, hogy RAW+JPG-ben fényképez, így ha nincs kedvem utófeldolgozni, megmarad a megszokott...

RAW? IGEN!!!! 
A RAW az összes fényképezett információt tartalmazza, módosítatlan formában, így utólag bármit beállíhatsz, a megvilágítástól a fehéregyensúlyon át a mittutodménmicsodáig - mindent. Én csak RAW-ban fényképezek. A feldogozott képet pedig TIFF-ként mentem, mert az veszteségmentes - ha egy jpg-t többször mentesz, akkor az minden egyes alkalommal tömörítésre kerül, a 4. mentés után már jócskán veszt a minõségbõl a kép. A TIFF-et pedig akárhányszor elmentheted, nem változik a minõsége.
A nem hagyni elõállni arra vontkozik, hogy ez a CA vélhetõen nem igazi CA, hanem a jpg gyúrmázásakor jött létre, pl. kontrasztemeléskor, vagy ilyesmi.

A RAW az összes fényképezett információt tartalmazza, módosítatlan formában, így utólag bármit beállíhatsz, a megvilágítástól a fehéregyensúlyon át a mittutodménmicsodáig - mindent. Én csak RAW-ban fényképezek. A feldogozott képet pedig TIFF-ként mentem, mert az veszteségmentes - ha egy jpg-t többször mentesz, akkor az minden egyes alkalommal tömörítésre kerül, a 4. mentés után már jócskán veszt a minõségbõl a kép. A TIFF-et pedig akárhányszor elmentheted, nem változik a minõsége.
A nem hagyni elõállni arra vontkozik, hogy ez a CA vélhetõen nem igazi CA, hanem a jpg gyúrmázásakor jött létre, pl. kontrasztemeléskor, vagy ilyesmi.