Gondoltam készítek egy kis "együttest" a tengerszinti légnyomással kapcsolatban is (4 fõfutás: 12Z 14NOV, 00Z 15NOV, 12Z 15NOV, 00Z 16NOV).
22-e 00UTC-re a 80 ENS tag és 4 control - zöld vonalak, valmint a 4 fõfutás ENS együttes átlaga, amit a kék vonalak mutatnak:
Link
22-e 12UTC-re:
Link
23-a 00 UTC-re:
Link
Vagyis elég egységesek abban a futások, hogy tõlünk délre, délkeletre lenne a kialakuló ciklon középpontja és nagyjából Románia térsége felett haladna el.
Ezt igazolná az is, hogy a legnagyobb szórás tõlünk délre, délkeletre alakul ki. A három idõpontban a szórás:
Link
Link
Link

Több oka is van, hogy ragaszkodik a modell ehez a forgatókönyvhöz elég határozottan. Egyik nyomós ok, hogy a hideg levegõ nagysebességgel érkezik északias irányból - mintegy 40-50 km/h-val átlagosan - 21-22-én. A hideg áramlása folyamatos észak felõl. Ráadásul a hideg szinte egyszerre ér az Alpok és Kárpátok mindegyik részéhez - nincs olyan, hogy az Alpok nyugati oldalán elõbb éri el és tudna a Földközi-tengerre rázúdulni, míg a keleti oldalt el sem érte. Plusz tényezõ a magasban a jet:
Link
Link
Ez a rendkívül erõs jet is segíti a markáns dél felé áramlást és egyetlen egy körzet van, ahol a jet szétnyílik - vagyis a magasban divergencia lép fel, amely lejjebb konvergenciát generál, vagyis segíti a nagytérségû emelést, így a ciklon képzõdését - ez a rész a Balkán-félsziget déli fele, Alpoktól délre esõ rész.
Szóval a hideg levegõtömeg eléri az Alpokot, mindenhol egy idõben éri el a hegyvonulatot Franciaországtól egészen Ukrajnáig. Ahogy a hideg eléri a hegyvonulatot megindul a lee-genezis, és hegyen átkelõ levegõ a hegy túloldlaán sekélyebb légnyomást generál:
Link
Link
Link
A magasban a jet kilépõ része, amely gerjesztené a ciklongenezist tovább, pont a sekélyedõ légnyomási mezõtõl délkeletre található:
Link
Ott indul meg a nagytérségû emelés. Ennek megfelelõen a további mélyülés arra történik, pláne mivel ellentétes irányból továbbra is "zúdul" a hideg levegõ és mint tudjuk a ciklonok inkább arra fele szeretnek menni, amerre továbbra is megtalálhatják a hõmérsékleti asszimetriát - egyik fõ tápanyaguk nevet.
Link
Link
Link
Eljutottunk odáig, hogy a jet divergens része a Balkán-félsziget déli része felett van, ahova a ciklon kezd kimélyülni. Azonbana ciklon elõoldalán délrõl elindul északkeletnek a meleg, nedves légtömeg:
Link
Link
Link
Ráadásul a divergens mezõ a magasban szintén arra halad, szóval a ciklonunk - aki továbbra is életben akar maradni és energiára vágyik - követi a dolgokat ész északkeletnek indul.

Amikor a hideg levegõtömeg nem közvetlenül - szinte teljes északias áramlással - a Kárpát-medence-Alpok réigóra zúdul, hanem inkább az Alpok nyugati részére, Franciaország felé, akkor a hideg légtömeg hamar kiér a mediterrániumba, mig az Alpok keleti részénél megakad. Ilyen helyzetekben van a jóval nagyobb bizonytalanság, ugyanis sokat dob az rajta, hogy milyen sebességgel ér oda a hideg levegõ és milyen gyors a ciklongenezis.
Amikor pedig a hideg északról a Kelet-európai-síkságra zúdul le, azt is könnyen prognoztizálják a modellek akár 10 napra elõre is, hiszen ott hatalmas síkság van és ha a hideg elindul akkor megy egészena Fekete-tengerig, nincsnenk hegyek ami belezavarna.
Sok múlik ilyen északi-északnyugati hideg leszakadásoknál, hogy végig síkvidéken vonulhatnak-e, milyen a leszakadás sebessége és hogy milyen magassági jet kapcsolóduk hozzájuk - hol van erõs konvergencia (összetartás, összeáramlás) magasban, vagy divergencia (széttartás, szétáramlás).
Ahogy kb két héttel ezelõtt könnyen adáták a modellek szépen a kelet-európai-síksági hidegleszakadást, hasonlóan most könyedebben látják, hogy hogy megy a hideg - a fenti tényzõk megfelelõsége miatt.