Légköroptika
A dolog bizony pedig ennyire egyszerû. Tökéletes aerodinamikai szárny nem létezik, a levegõ miatt nem is lesz sosem. Viszont a jelenséget amirõl itt olyan rég óta megy a polémia az ún. Dew Point okozza. Minden pilóta ismeri. Pára pontnak hívják, ha így egyszerûbb. Sok légi balesetért felelõs ui. A szárnyak végén minden esetben a Kármán-féle örvénysorok jelennek meg, hozzátéve ugye, hogy ezt is egy magyarnak sikerült elsõként korrektül leírnia. A hajtómûvek mögött viszont sosincsen légörvény. A kiárámló, magas hõmérsékletü égéstermék felelõs mindenféle örvény nélkül a kondenzáció kialakulásáért. Odafent a légkörben kb. -50 fok is lehet és ennek megfelelõen a kiáramló forró, elégetett üzemanyag maradéka azonnal párát képezve áramlik ki és csapodik le a hajtómûbõl.
A repülõgép szárnyai mentén nem képzõdhet semmi akadály! Ha a pióta mondjuk balfasz és menet közben kinyitja a féklapokat, a gép szárnyai annál a sebességnél gyakorlatilag azonnal leszakadnak. Viszont!
A repülõ folyamatosan változó sûrûségû légtömegben mozog. Más páratartalmú, más-más hõmérsékletû stb. légtömegen hasít keresztül. Minden pilóta tudja, ismeri a felszállás V1, V2, V3 fokozatait. Ezt most nem vesézném tovább, viszont amikor a gép szárnyai pl. elkezdenek jegesedni. Na az a gáz! Bentrõl a pilóta, a fülkébõl nem láthatja a szárnyakra lerakódó párát. Nem látja a jegesedést! Fagyást követõen a szárny aerodinamikailag innentõl kezdve egészen megváltozik. Természetesen minden pilóta figyelemmel kíséri a Dew Pointot. Akkor jó, ha a pára levállik a szárnyról. Ez maga az ún. Dew Point. A leválló pára pedig akár brutálisan látható módon válhat le a szárnyakról, akár leszállás, akár, felszállás, vagy éppen menet közben is.
Sorry a hosszas aerodinamikai okfejtésért!
A repülõgép szárnyai mentén nem képzõdhet semmi akadály! Ha a pióta mondjuk balfasz és menet közben kinyitja a féklapokat, a gép szárnyai annál a sebességnél gyakorlatilag azonnal leszakadnak. Viszont!
A repülõ folyamatosan változó sûrûségû légtömegben mozog. Más páratartalmú, más-más hõmérsékletû stb. légtömegen hasít keresztül. Minden pilóta tudja, ismeri a felszállás V1, V2, V3 fokozatait. Ezt most nem vesézném tovább, viszont amikor a gép szárnyai pl. elkezdenek jegesedni. Na az a gáz! Bentrõl a pilóta, a fülkébõl nem láthatja a szárnyakra lerakódó párát. Nem látja a jegesedést! Fagyást követõen a szárny aerodinamikailag innentõl kezdve egészen megváltozik. Természetesen minden pilóta figyelemmel kíséri a Dew Pointot. Akkor jó, ha a pára levállik a szárnyról. Ez maga az ún. Dew Point. A leválló pára pedig akár brutálisan látható módon válhat le a szárnyakról, akár leszállás, akár, felszállás, vagy éppen menet közben is.
Sorry a hosszas aerodinamikai okfejtésért!
De jó, hogy mondod! Meg is nézem az én macsekomat. Most épp napozik, tökéletes a beállítás

Valahogy a macsekom szõrét kell lemakróznom, tiszta szivárványosan csillog, ha rásüt a nap, de meg kell várnom, míg elalszik.
Hát akkor, hogy rímeljen Noli szép pókhálós képére 
mag tegnapról a Kiskunságból (aki megmondja milyen mag, kap egy pirospontot):

mag tegnapról a Kiskunságból (aki megmondja milyen mag, kap egy pirospontot):
Azért ennyire nem egyszerû szerintem. A Kármán-féle örvénysorokat egyébként bérmelyik nap magad is tanulmányozhatod, ha valamelyik Duna-hídra rámész az elsõ pillérig, lenézel a vízbe a déli oldalon, a pillér lábánál ugyanígy leszakadnak a kis örvények, majd távolabb terebélyesednek, stb. Erre repcsinél akkor van lehetõség, ha az egyébként aerodinamikailag a lehetõ legtökéletesebbre tervezett szárnyon valami "akadály" alakul ki, pl. a fékezõlapokat mozdítják el leszálláskor (Nola is ilyesmit írt, ha jól emlékszem), egyébként csak a szárnyvégek vagy a hajtómû hoz létre extra örvényt.
Szerintem a Te esetedben szerintem nem is az a kérdés, hogy mi hozta létre, hanem az, hogy mitõl vált látatóvá.
Egyébként most jutott eszembe, hogy van nekem egy kedves régi barátom, aki repcsimérnök, írtam neki a problémánkról, remélem, hamar válaszol :-)
Szerintem a Te esetedben szerintem nem is az a kérdés, hogy mi hozta létre, hanem az, hogy mitõl vált látatóvá.
Egyébként most jutott eszembe, hogy van nekem egy kedves régi barátom, aki repcsimérnök, írtam neki a problémánkról, remélem, hamar válaszol :-)
Holnap én is reménykedek melléknapban, mert azt mondták, hogy megnövekedhet a fátyolfelhõzet.
gyengék lettek az ellipszoid-képek vagy mi a gond hogy rajzolni kell? assem tom hol keressem õket - a blogodon?
és a 8826. alatti Link ?
P.S. pfff... most látom ursa.fi - bocs azt hittem a Tied és arról vágtam ki meg vacakoltam a nagyítással és retussal
Igy minden érthetõ - a gond velem volt, mert automatikusan a Tiednek hittem és nem néztem meg a címet - bár ettõl még lehetnek akár finn tárolósite-on is a képeid...
P.S. pfff... most látom ursa.fi - bocs azt hittem a Tied és arról vágtam ki meg vacakoltam a nagyítással és retussal

Igy minden érthetõ - a gond velem volt, mert automatikusan a Tiednek hittem és nem néztem meg a címet - bár ettõl még lehetnek akár finn tárolósite-on is a képeid...

Én csak olyat tettem fel, amit neten találtam, azok nem az én képeim voltak. Azért nem értettem hirtelen, amit írtál, mert a képeimet ma délután töltöttem fel a számítógépemre.
A tegnap este csatolt "egyszem" képedet dolgoztam fel amig hasonlítani nem kezdett az ajánlott link (asszem a Patrick-féle) képére (amit valami loggia-ról fotóztál)
Erre gondoltam pld. - az egyik 300%-ra nagyított próbaverzió
Erre gondoltam pld. - az egyik 300%-ra nagyított próbaverzió
?? Te is láttál vagy ezt most hogy értsem? Mert az én képeimet még nem láthattad

Látom Alex, többen is dolgoznak az ellipsziseden - tegnap én is vacakoltam vele és több, szerintem tûrhetõ verziót csináltam. Feltegyem õket?
P.S. közben kimentem az erkélyre, itt csak gyenge koszorú van sajnos
P.S. közben kimentem az erkélyre, itt csak gyenge koszorú van sajnos

Hát az bizony 9-esnek tûnik!
Te Alex, szerintem csinálj egy rajzot a tegnapi elliptikus haloról, szkenneld be és tedd fel a blogodra. Mégha a fotó nem is lett százas, de azért a halo mégis megvolt.
Te Alex, szerintem csinálj egy rajzot a tegnapi elliptikus haloról, szkenneld be és tedd fel a blogodra. Mégha a fotó nem is lett százas, de azért a halo mégis megvolt.
Az alábbi fotót Prof csinálta a Mátrában 16-án és most tûnt fel neki, hogy van rajta egy 9 fokos halonak látszó "tárgy". Csajócák, mi a véleményetek?
Nagyon durván erõs koszorú van, van ahol a harmadik kört is látom! Ja meg volt egy balos mellékhold az elõbb fehér pacniként.
Nekem nagyon olyan melléknapnak tûnt, mint amit én fotóztam egyik nap: Link
Szerintem nem az volt, vagy ha az volt, akkor HLSC-nek látszó melléknap.
Nálunk egyelõre semmi, csak a kusza Ci-k. Valaki elfelejtett kristálykákat orientálni...
Controll jutottál valamire? Ha elküldöd nekem én is beleírok két mondatot "az enyémrõl" és továbbítom a Patriknak.
Sajna, ez csak alkalmi. A kép csalóka egy picit, nem sík a terep, hanem dombos-lankás. Keletre a Mátra, északnyugatra a Cserhát, a kép a 21-es fõútról, kocsiból készült.

1. Nagyon szép
2. Érdekes ahogy a Nap belapul amikor nekiütõdik a Földnek
3. Ennyire szabad kilátásod van NY felé? (deszkasík terep, sehol egy építmény, csak a távolban van a Naptól jobbra egy villanyoszlop, balra meg még valami kiálló dolog)
2. Érdekes ahogy a Nap belapul amikor nekiütõdik a Földnek

3. Ennyire szabad kilátásod van NY felé? (deszkasík terep, sehol egy építmény, csak a távolban van a Naptól jobbra egy villanyoszlop, balra meg még valami kiálló dolog)
Még annyi a koszorúhoz - az utsó (15 sec-es) kép közelíti meg legjobban a látványt és a hangulatot - persze az én szememben (az elsõ még durvább, 30 sec expo; a sorozatban változtattam a felbontást, zoomolást és az expot és kiemeltem négy képet)
Hm, tényleg szép Alex, ilyen szinût még nem is láttam tán, szabad szemmel narancs és okker színek csodálatos keveréke
lõttem egy csomót egészen a durva 15 sec-ig, mindjárt tolom a montázst
64 ASA 8-as blende különbözõ expokkal (az utsó 15 sec), sajnos a kábeltévé madzagja belelóg
P.S. érdekes, amikor lejöttem az elõbb az emeletrõl, nem úgy nézett ki hogy ilyen "isteni színjáték" lesz, ha nem szólsz, ki sem nézek

64 ASA 8-as blende különbözõ expokkal (az utsó 15 sec), sajnos a kábeltévé madzagja belelóg

P.S. érdekes, amikor lejöttem az elõbb az emeletrõl, nem úgy nézett ki hogy ilyen "isteni színjáték" lesz, ha nem szólsz, ki sem nézek